Zorg


zorgbeleid

Ons zorgteam

Wie maakt deel uit van het zorgteam?

Els Moerman                                    directeur
Iris Smekens                                     CLB-verantwoordelijke
Veronique Mortier                            zorgcoördinator (kleuter, 1ste en 2de leerjaar)
Ann Verstraete                                  zorgcoördinator (3de, 4de, 5de en 6de leerjaar)
                                                                  + de klasleerkracht
                                                                  + de gymleerkracht

Zij zorgen

Voor elk kind, en dit op zowel cognitief als op socio-emotioneel vlak.

Hoe werken zij?

Aanmelding zorgteam
Elke zorgvraag, gemeld door een klasleerkracht of gymleerkracht,
wordt aangemeld d.m.v. het formulier ‘aanmelding zorgteam’ waarop
het probleem en de vraag duidelijk omschreven worden.
Ook ouders kunnen een probleem aanmelden via de klastitularis,
gymleerkracht, zorgcoördinator, CLB of directie.

Zorgteam
Gaat door elke donderdagnamiddag op vraag.
Voor elke leerling met een zorgvraag wordt gezocht naar zorg op maat.
In vele gevallen in samenspraak met de ouders.

Handelingsplan
De zorgcoördinator stelt van elk zorgteam een verslag op waarin uitgeschreven wordt
welke stappen zullen gezet worden om het kind, klas of leerkracht vooruit te helpen.
Hiervan worden de ouders op de hoogte gebracht.
Nadien, in een volgend gesprek, wordt geëvalueerd wat het effect was van het handelen.
Op cognitief vlak zullen we zoveel mogelijk motiveren en stimuleren,
differentiëren in hoeveelheid en volgens moeilijkheid, bij leerstoornissen
compenseren met hulpmiddelen en dispenseren (= weglaten van moeilijkheden).
Hierbij kan hulp door de zorgleerkracht geboden worden.

Op sociaal-emotioneel vlak: via observaties en gesprekken door zorgleerkracht
of verantwoordelijke van het CLB (= psychologe) proberen we hoogte te krijgen
van het probleem en tips te geven om er mee om te gaan.
Indien nodig verwijst het zorgteam naar externe hulp zoals: logopedie,
 kinesitherapie, revalidatiecentrum, psycholoog, ….

Testen door ons afgenomen
De CLB-LVS-toetsen: dit zijn leerlingvolgsysteem toetsen (= genormeerde toetsen)
die tweemaal per jaar afgenomen worden in elke klas van de lagere school en
die ons toelaten om het peil en de evolutie te achterhalen van elk kind
en dit op vlak van wiskunde en spelling.
KOALA-taaltest: taalscreening voor de derde kleuterklas: oktober/november
AVI-leestesten: worden driemaal per jaar afgenomen van de leerlingen
die nog niet op peil lezen.
Deze leerlingen worden d.m.v. een leesmapje met een boekje van school
gestimuleerd om dagelijks te lezen.
MDO
(= multidisciplinair overleg) wordt tweemaal per schooljaar georganiseerd.
Hier worden de vorderingen, eventuele problemen van elk kind besproken.
De uitslagen van de LVS-toetsen en bijkomende gegevens
zoals resultaten van klastoetsen,
observaties, gesprekken dienen als basis om zo’n MDO voor te bereiden.
Ook de sterke kanten van het kind worden hier in het licht gezet.
Tijdens het MDO wordt een verslag gemaakt van de passende remediëring
of hulp die zal worden toegepast om het kind beter vooruit te helpen.

Oudercontacten
Worden tweemaal per jaar georganiseerd
De directie, zorgcoördinatoren en CLB-verantwoordelijke kunnen steeds
geraadpleegd worden op die momenten.
Oudercontact kan ook steeds op aanvraag!